Marketing je reč engleskog porekla koja u doslovnom prevodu znači ‚‚staviti na tržište“. Danas je to internacionalni izraz za jednu, relativno novu delatnost, nastalu u razvijenim zemljama sveta (pre svega Sjedinjenim Američkim Državama) početkom 20. veka. To je vreme začetka masovne proizvodnje i formiranja potrošačkog društva. Ova delatnost podrazumeva čitav niz aktivnosti koje se preduzimaju da bi se proizvodi i usluge usmerili od proizvođača ka potrošaču.
Istorija marketinga
Iako je marketing, u današnjem smislu te reči, nova delatnost – ona ima dugu predistoriju. Jer, otkad postoji promet robe i usluga, postoji i neka vrsta marketinga (odnosno reklame) – samo se njegov oblik kroz istoriju menjao u skladu sa potrebama vremena.
Dok je u antičko doba i srednjem veku, sasvim zadovoljavajući oblik reklamiranja, bio izlaganje i hvaljenje robe; u novom veku se pojavljuju: štampani oglasi, zatim plakat, reklamiranje u časopisima i najzad, sa elektrifikacijom, tzv. svetleće reklame.
U 20. veku odnos između ponude i potražnje postaje sve složeniji. S jedne strane, imamo hiperprodukciju, koja podrazumeva ogromnu ponudu robe iste vrste, a samim tim i pojavu ozbiljnije konkurencije među firmama. S druge strane, pojavljuje se nova vrsta potrošača – to više nije neko ko kupuje samo ono što mu je neophodno, već kupuje i ono što mu se sviđa, što će mu doneti prestiž u društvu (pojava tzv. brenda), čak kupuje često i zabave radi (tzv. kupoholičari).
Paralelno sa ovim fenomenom pojavljuju se i novi mediji – novi načini oglašavanja (radio i televizija). Počinje bespoštedna borba među konkurentskim firmama , a sve to dovodi do razvoja marketinga, kao nove delatnosti, koja ima sve veću ulogu u društvu – postaje ozbiljan biznis i nauka.
Internet marketing
Sa pojavom interneta 90-ih godina 20. veka marketing doživljava svoj procvat. Nove tehnologije omogućile su multimedijalni način reklamiranja. Odjednom je postalo moguće koristiti mnoštvo različitih sredstava za prenošenje informacija na jednom mestu (tekst, fotografija, video-zapis, ilustracija, animacija, muzika i sl.). Televiziju, radio i štampu, kao oblike oglašavanja, potiskuje internet.
Danas u 21. veku ne postoji ozbiljna firma koja nema svoj prostor na internetu, a kao najznačajniji način prezentovanja (reklamiranja) pojavljuje se web sajt – u kojem je moguće predstaviti bilo koju delatnost i proizvode detaljno i kvalitetno.
Prednosti interneta u odnosu na ostale vidove marketinga
- Kvalitet reklame na internetu je neuporediv sa ostalim oblicima reklamiranja. Zbog multimedijalnog pristupa, mogućnosti ovog načina prezentovanja bilo koje delatnosti su bezgranične.
- Ovo je jedan od najmasovnijih medija trenutno – po podacima iz 2014. godine oko 3 milijarde ljudi u svetu koristi internet.
- Internet nudi najbrži način prenošenja informacija.
- Globalizacija tržišta je omogućena zahvaljujući internetu – danas možete kupovati i prodavati ,,online’’ i biti udaljeni hiljadama kilometara od svojih klijenata.
- Internet omogućava: obraćanje pojedinačnom korisniku kroz raznovrsne načine reklamiranja usluga i robe (mikromarketing), kao i različite oblike komunikacije sa klijentima.
Šta se podrazumeva pod internet marketingom?
Internet marketing obuhvata tehnički i kreativni aspekt interneta. To je ozbiljan proces istraživanja i kreiranja strategije internet nastupa jedne firme, pri čemu se moraju vrlo jasno definisati ciljevi firme i njena poslovna filozofija.
Na početku 20.veka imali smo fenomen masovne proizvodnje i formiranja potrošačkog društva. Sada u 21. veku imamo novu prepreku koju treba savladati – to je pojava masovnog reklamiranja. Potrošači su često zbunjeni – pridobiti ih danas, u masi sličnih proizvoda i reklama, velika je veština. Zato je neophodno stvoriti potpuno nov način poslovanja i studiozno pristupiti marketingu , a to znači : gledati uvek napred, investirati na duže staze i usresrediti se na klijente – predvideti ih.
Tipovi internet marketinga
Kada jedna firma ozbiljno prouči svoju trenutnu situaciju (prednosti i slabosti u odnosu na konkurenciju), a zatim definiše svoje ciljeve i odredi poslovnu strategiju, spremna je da se upusti u proces internet marketinga kroz njegove različite vidove. Postoji mnogo načina reklamiranja na internetu pored web sajta koji je, definitivno, neizostavan način prezentovanja jedne firme danas. Neki od njih su:
-vizuelni marketing – postavljanje banera (sličica) na vrlo posećene sajtove;
– marketing kroz društvene mreže ;
– marketing elektronskom poštom (slanje reklamnih poruka na adresu potencijalnog klijenta);
– referral marketing – preko jednog korisnika dopire se do njegovih prijatelja;
– affiliate marketing – plaćate za svoju reklamu tek kad Vam dovede kupca.
Odluku o tome koje ćete vrste reklamiranja koristiti, donećete u skadu sa zahtevima svoje delatnosti i poslovne strategije, naravno, u saradnji sa stručnjacima – web dizajnerima koji će kreirati Vaš nastup na internetu.
Ukoliko Vaša firma još uvek nije na adekvatan način predstavljena na internetu, javite nam se!
Mi smo profesionalna internet agencija (Izrada Sajta & SEO Optimizacija) koja vrlo povoljno obavlja sve usluge na internetu (ponudu naših usluga i cene možete pogledati na ovom sajtu).